Zoals beschreven bij de aanmeldroute wordt er een begeleidingsovereenkomst opgesteld op het moment dat jouw kind wordt aangemeld bij Elementa. Naast de overeenkomst die we bij het startgesprek tekenen, stellen we voor jouw kind ook een begeleidingsplan op.
Tijdens het startgesprek maken we een globale inschatting welke fase van begeleiding uw kind nodig heeft. Na een periode van zes weken hebben we de eerste bespreking van het begeleidingsplan. In dit begeleidingsplan stellen we dan de huidige fase van de begeleiding en de daarbij behorende doelen vast. Jij, jouw kind, de leerkracht en de zorgcoach zijn bij dit overleg aanwezig.
Elementa is een onderwijs/zorg traject. De begeleiding binnen Elementa is verdeeld in 4 fases. Dit is gedaan om zo inzichtelijk mogelijk te maken wat het hoofddoel van de begeleiding op dat moment is. De doelen van de verschillende fases worden hieronder globaal beschreven. Uiteraard worden de doelen meer gepersonaliseerd voor elk kind. Deze doelen worden met uw kind en u besproken bij de evaluatie van het begeleidingsplan. Gedurende de dag krijgen de kinderen, afhankelijk van de fase waarin zitten, coaching en/of onderwijsactiviteiten.
Fase 1
Het doel van deze fase is stabilisering. Het gaat hierbij om kinderen die (bijna) thuis hebben gezeten en op de schoolse vakken niet leerbaar zijn. Het is voor hen belangrijk dat ze een ritme in hun dag ontwikkelen en aanwezig kunnen zijn op school. Er moet weer een gevoel van veiligheid worden gecreëerd waarbij de kinderen zicht hebben op hun eigen talenten en ondersteuningsbehoefte.
Fase 2
Deze fase is bedoeld om kinderen weer leerbaar te krijgen. Dit is het einddoel van deze fase dus ook nu staan de zorgdoelen voorop. Het gaat in deze fase om activering van de kinderen en hen te laten participeren binnen de groep. Naast het intensieve zorgprogramma zal jouw kind leerdoelen krijgen binnen zijn/haar eigen interessegebied en langzaam weer wennen aan verwachtingen en deadlines. In deze fase wordt er voor de kinderen die hieraan toe zijn, langzaamaan een begin gemaakt met onderwijsdoelen.
Fase 3
Aan de start van deze fase is jouw kind leerbaar. Dit houdt in dat ze concrete lesdoelen aangeboden krijgen en dat het voor hem/haar ‘nuttig’ voelt om dit te leren. Er zal een mix plaatsvinden tussen de kerndoelen basisonderwijs en uitdagende doelen. De kinderen zullen weer leren een dagplanning te maken in uren en dagdelen en ook zullen ze weer meer gaan oefenen met deze planning te voltooien. Aan het eind van deze fase zullen ze een aantal activiteiten mee gaan doen in de dorpen van de School of Understanding zoals IPC.
Fase 4
Aan de start van deze fase zijn kinderen schoolbaar. Dit houdt in dat ze al weer meer verplichte lessen en instructies dienen te volgen. Er wordt steeds meer van ze verwacht qua onderwijsdoelen. In deze fase zullen de kinderen terug gaan stromen naar hun school van herkomst of een andere geschikte plek.